Lean geeft niet altijd hogere performance


René de Koster geeft zijn presentatie over het onderzoek van Christian KapsOp 18 oktober organiseerde het Material Handling Forum een ‘on tour’-meeting over het toepassen van Japanse managementtechnieken in een westerse bedrijfscultuur. René de Koster presenteerde het onderzoek ‘The effects of investments in warehouse technology on performance’ van Christian Kaps. Andere sprekers waren Pieter-Jelle van Dijk, Director Operations Ricoh Europe, en Jan-Willem de Jong, Business Unit Director DHL. De ‘on tour’-meeting was bij Prijs Veiligste Magazijn 2016-winnaar DHL/Rico.

De on-tour meeting over het toepassen van Japanse managementtechnieken in een westerse bedrijfscultuur was een succes. René de Koster (Erasmus Universiteit) presenteerde het onderzoek ‘The effects of investments in warehouse technology on performance’ van Christian Kaps. Hogere investeringen in automatisering blijken niet altijd tot een hogere efficiency te leiden. Dit betekent niet dat automatisering geen zin heeft in een competitieve omgeving. Het is echter van belang het juiste niveau van investeringen te vinden.

Positief effect op kwaliteit

In het onderzoek is ook bekeken wat het performance-effect is van een focus op lean management zoals 5S, gemba walks en kaizen. Het effect hiervan is gering. Een mogelijke oorzaak is, dat lean een positief effect heeft op kwaliteit, maar een negatief effect op productiviteit. Lean management vereist namelijk training van medewerkers. Dit kan op korte termijn leiden tot productiviteitsverlies. Het personeelsverloop is bij veel magazijnen namelijk groot. Op langere termijn kan het bijdragen tot efficiencyverhoging. Dit vereist nader onderzoek.

De praktijk

Pieter-Jelle van Dijk, Director Operations Ricoh Europe gaf een presentatie over de praktijk van Japanse managementtechnieken in een westerse bedrijfscultuur. De founding principles van Ricoh zijn ‘love your neighbor’, ‘love your country’ en ‘love your work’, opgesteld door Kiyoshi Ichimuraj, oprichter van het Japanse Ricoh. Ricoh heeft een strategisch partnership met DHL gebaseerd op efficiency, kostenbeperking en gezamenlijke doelen. Japanners hebben andere gewoontes dan Nederlanders, wat enige voorbereiding en gewenning vergt. Een voorbeeld hiervan is het buigen voor elkaar. Hoe hoger je gesprekspartner op de maatschappelijke ladder staat, hoe dieper je buigt. 

DHL Business Unit Director Jan-Willem de Jong ging in op prijswinnende innovaties in magazijnen van DHL. DHL test in Bergen op Zoom onder meer de ‘unmanned aerial vehicles’ ofwel drones. Deze registreren de voorraden. Ook maken zij gebruik van augmented & virtual reality (vision picking – smart glasses) voor het orderpicken. Focus voor DHL is om deze initiatieven meer te ontwikkelen en daarna toe te passen in de dagelijkse operatie.