Verslag forumdiscussie


Op 17 april werd alweer het derde seminar van het Material Handling Forum gehouden. Ditmaal was het onderwerp “Flexibiliteit in magazijnen”. Na de gebruikelijke presentaties werd de dag wederom succesvol afgesloten door middel van een forumdiscussie. Deze forumdiscussie werd geleid door dagvoorzitter H. Stad (Hoofdredacteur Logistiek.nl). Helaas konden niet alle sprekers blijven om deel te nemen aan de discussie. De sprekers die dit wel deden waren de volgende:

  • Ir. Rutger Vlasblom (Gordian Logistic Expert);
  • Ing. Radj Bachoe (Vanderlande Industries);
  • Vincent Halma (Still Intern Transport B.V.);
  • Prof. dr. ir. René de Koster (Erasmus Universiteit Rotterdam);
  • Arjen Lagerweij (EVO Bedrijfsadvies);
  • Jerrel Djaidoen (Toyota Material Handling Nederland), en;
  • Rob Bech (DSV Solutions).

H. Stad begon de forumdiscussie met een korte samenvatting van de dag waarna hij de deelnemers vroeg welk gepresenteerd onderwerp hen het meeste bij zal blijven. Dit verschilde vanzelfsprekend tussen de deelnemers. Echter de eyeopener, gegeven door R. de Koster, dat de manager de belangrijkste factor is bij het verhogen van de veiligheid in het magazijn werd het meest frequent genoemd.

Vervolgens kwam de interactie op gang tussen de deelnemers en het publiek. Ing. P.A.L. Leerintveld (Logistore Bedrijfslogistiek B.V.) trapte af door te vragen naar de duur van de servicecontracten van DSV. Dit omdat een flexibele houding ten opzichte van een klant alleen mogelijk is mits er voldoende binding is met deze klant. Deze gedachte werd gesteund door A. Lagerweij die zei dat “echt meedenken met de klant alleen kan bij langere contracten”.

De volgende vraag was wederom gericht aan R. Bech en werd gesteld door P. van der Bas (EVO Bedrijfsadvies). Hij wilde weten hoe DSV benchmarkt zodat men er zeker van kan zijn dat appels met appels vergeleken worden. Een deel van het antwoord hield in dat het bij benchmarking erg belangrijk is om in je eigen keukens, maar ook zeker bij keukens van anderen naar binnen te kijken. Een antwoord dat gretig aangegrepen werd door W. Pranger (Wavin Nederland B.V.). Hij is namelijk al enige tijd op zoek naar goede voorbeelden van magazijnen waar de lean filosofie al echt is toegepast. Een discussie volgde waarin werd gesproken over de definitie van lean, de verschillen in het toepassen van lean in fabrieken of in magazijnen, de voorwaarden voor toepassing in magazijnen en de mogelijke extra moeilijkheidsgraad voor toepassing in de service logistiek. Gelukkig voor W. Pranger werden er ook enkele voorbeelden gegeven waar hij naar op zoek was. Onder deze voorbeelden zaten onder andere het spare part magazijn van Nissan, de magazijnen van Vistaprint, en de magazijnen van DHL.

Na deze boeiende discussie waren de aanwezige vragen beantwoord en de nodige discussies gevoerd. Reden voor H. Stad om het seminar af te sluiten, de aanwezigen te bedanken en de borrel te openen.