prof.dr. S.P. (Muel) Kaptein

Rotterdam School of Management (RSM)
Erasmus University Rotterdam
Fellow ERIM
Field: Organisation
Affiliated since 2000

Muel Kaptein is a professor of business ethics and integrity management at the Department of Business-Society Management, Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM).

His research interests lie in the area of defining, measuring and managing the ethics of organizations.

Muel wrote eight books and has published 50 peer-reviewed articles in journals like Journal of Management Studies, Journal of Organizational Behavior, Organization Studies, Journal of Management, and Academy of Management Review.

He was section-editor of Journal of Business Ethics between 2002 and 2019. He teaches courses in CSR, leadership, business ethics and consultancy.

Muel is also equity partner at KPMG where he helps organizations in developing, protecting and assessing their ethics, integrity and compliance.

Publications

  • Academic (51)
  • Popular (37)
    • Kaptein, M. (2020). We hebben coronaĂŻsme nodig, want tegenstellingen zijn nu slechts schijn-tegenstellingen. Nederlands Dagblad. http://hdl.handle.net/1765/126229

    • Kaptein, M. (2020). Omarm het als KLM, Facebook en Google ons helpen in de coronacrisis. Parool. http://hdl.handle.net/1765/126233

    • Kaptein, M. (2020). Een ware leider maakt in crisistijd vuile handen. Trouw. http://hdl.handle.net/1765/126230

    • Kaptein, M. (2020). Wacht met conclusies trekken en los eerst deze crisis op. De Volkskrant. http://hdl.handle.net/1765/126231

    • Kaptein, M. (2020). Hoe langer de crisis duurt, hoe meer de ethiek onder druk staat. Financieele Dagblad. http://hdl.handle.net/1765/126232

    • Kaptein, M. (2020). Pleidooi voor stakeholderliefde. Financieele Dagblad. http://hdl.handle.net/1765/125406

    • Kaptein, M. (2015). Versterken van integriteit vereist permanente strijd van bedrijven. Financieele Dagblad.

    • Kaptein, M. (2014). Waarde van eed in financiĂ«le sector blijft onderschat. Financieele Dagblad.

    • Kaptein, M. (2014). Roep om bedrijfsethiek leidt tot instrumenteel en calculerend gedrag van ondernemingen. Financieele Dagblad.

    • Kaptein, M. (2013). Verkiezingen moeten gaan over integriteit. Trouw.

    • Kaptein, M. (2013). Accountants zetten goede stappen om de toon aan de top van bedrijven bespreekbaar te maken. Financieele Dagblad.

    • Kaptein, M. (2013). Ritselen is uit den boze. NRC.

    • Kaptein, M. (2013). Het gaat best goed met integriteit bestuurders. Unknown.

    • Dijkman, PJ., de Jong, G., & Kaptein, M. (2013). Tot een voorbeeld zult gij blijven. Christen Democratische Verkenningen, Herfst, 18-27.

    • Kaptein, M. (2011). Toeterende baasjes. Reformatorisch Dagblad, 6.

    • Kaptein, M. (2011). Hypercrisie. Reformatorisch Dagblad, 6.

    • Kaptein, M. (2010). Wat ruikt mijn neus? Reformatorisch Dagblad, 6.

    • Kaptein, M. (2010). Koeien. Reformatorisch Dagblad, 6.

    • Kaptein, M. (2009). Bid en werk. Reformatorisch Dagblad, 13.

    • Kaptein, M. (2008). Hypegiaphobia. Reformatorisch Dagblad, 11.

    • Kaptein, M. (2008). Er komt zeker nog eens een zaak Kerviel. Rotterdams Dagblad.

    • Kaptein, M., & den Nieuwenboer, NA. (2008). Er is meer dan hebzucht. Het FinanciĂ«le Dagblad.

    • Heugens, P., Kaptein, M., & den Nieuwenboer, NA. (2007). Liever high-trust toezicht. Het FinanciĂ«le Dagblad.

    • Kaptein, M. (2007). Weg met rationalisaties. Reformatorisch Dagblad, 11.

    • Kaptein, M. (2006). An Integrity Injection for Business. Unknown.

    • Kaptein, M. (2006). Klokkenluidersregelingen naar een hoger plan tillen. Het FinanciĂ«le Dagblad.

    • Kaptein, M. (2006). Effect Gedragscode. Het FinanciĂ«le Dagblad.

    • Kaptein, M., & van der Zwet, P. (2006). Geef bedrijven een forse dosis integriteit. Het FinanciĂ«le Dagblad.

    • Kaptein, M. (2006). Moordende concurrentie. Reformatorisch Dagblad, 13.

    • Kaptein, M., & Wallage, P. (2005). Integriteit van mensen en organisatie valt wel te meten. Het FinanciĂ«le Dagblad.

    • Kaptein, M. (2005). Een verdiend salaris? Reformatorisch Dagblad, 11.

    • Kaptein, M. (2004). Welk kerstgeschenk wordt het dit jaar? Reformatorisch Dagblad, 13.

    • Kaptein, M., & Klamer, HK. (2004). De implementatie van bedrijfscodes in Nederland. Management Executive, maart, 51-55.

    • Kaptein, M. (2003). Bedrijfscodes dienen meer handen en voeten te krijgen. Reformatorisch Dagblad, 13.

    • Kaptein, M. (2003). Is de commercie nog te stoppen? Reformatorisch Dagblad, 15.

    • Kaptein, M., & IJzeren, J. (2002). Vertrouwenswerk werkt onvoldoende. Transparant, 8, 6-7.

    • Kaptein, M. (2002). De integere manager. Contact, winter, 14-17.

  • Professional (42)
    • Hoekstra, A., & Kaptein, M. (2019). Het management van ethiek & compliance: Een meervoudig en dynamisch perspectief. Tijdschrift voor Compliance, 3, 157-163. http://hdl.handle.net/1765/124742

    • Kaptein, M., & Helvoort, M. (2018). De neutralisatiewekker. Tijdschrift voor Compliance, 1, 18-25. http://hdl.handle.net/1765/124745

    • Huberts, L., Kaptein, M., & Koning, de, B. (2018). De VVD en integriteit: Over woorden en daden. Liberale Reflecties, 59(3), 66-79. http://hdl.handle.net/1765/124759

    • Kaptein, M. (2016). Waarom en wanneer alleen al de schijn van niet-integer gedrag niet integer is. Tijdschrift voor Compliance, 239-246. http://hdl.handle.net/1765/124747

    • Hoekstra, A., & Kaptein, M. (2011). Twee decennia integriteitsbeleid binnen de overheid: een analyse van graduele en grillige veranderingen. Bestuurswetenschappen, 4, 32-51.

    • Kaptein, M., & Vink, HJ. (2008). Soft-controls bij de rijksoverheid: Een onderzoek naar de oorzaak van rechtmatigheidsfouten. MAB, 82(6), 256-264. https://doi.org/10.5117/mab.82.17773

    • Kaptein, M., Rozekrans, R., & de Groot, RE. (2005). Integriteit als auditobject. MAB, 79(10), 466-474. https://doi.org/10.5117/mab.79.11800

    • Kaptein, M. (2005). Een deugdenleer voor de controleur. MAB, 79(2), 41-49. https://doi.org/10.5117/mab.79.10829

    • Kaptein, M., & Klamer, HK. (2004). De implementatie van bedrijfscodes in nederland. Finance en Control, 2004(Augustus), 41-49.

    • Kaptein, M., & Kolthof, E. (2003). Six principles for ethical leadership. PA Times, 26(4), 8-9.

    • Kaptein, M., & Kerklaan, V. (2003). Controlling the soft controls. Tijdschrift voor Organisatie en Control, 7(6), 8-13. https://docplayer.nl/7362713-Controlling-the-soft-controls.html

    • Kaptein, M. (2003). Het maatschappelijk verslag. MAB, 77(7/8), 325-331. https://doi.org/10.5117/mab.77.20781

    • Kaptein, M. (2003). De bedrijfscodes van multinationals onder de loep. Bedrijfskunde, 75(2), 22-31.

    • Kaptein, M., & Kolthof, E. (2003). Six principles for ethical leadership. PA Times, 26(4).

    • Lasthuizen, K., Lamboo, T., Huberts, L., & Kaptein, M. (2002). Integriteit in de veiligheidszorg: opvattingen, onderzoeken en beleid bij de politie. Tijdschrift voor Veiligheid en Veiligheidszorg, 1(2), 25-37.

    • Buys, M., & Kaptein, M. (2002). Scheve schaats bij geschenken. Facto Magazine, 8(6), 22-25.

    • Buys, M., & Kaptein, M. (2002). Drogredenen en inconsistenties in de inkoopethiek. Tijdschrift voor Inkoop en Logistiek, 18(10), 36-38.

    • Buijs, M., & Kaptein, M. (2002). Drogredenen en inconsistenties in de inkoopethiek. Facility Management, herfst, 22-25.

    • Kaptein, M. (2002). Zes eigenschappen van een eerlijke manager. Management Rendement, november, 16-17.

    • Kaptein, M. (2002). Richtlijnen kunnen de maatschappelijke verslaglegging verbeteren. Samen, september, 15-15.

    • Kaptein, M. (2001). Gedragen gedragscode voor e-mail en internet op de werkplek. Beveiliging, september, 68-71.

    • Kaptein, M. (2001). De maatschappelijk verantwoorde werkgever is aantrekkelijk. Gids voor Personeelsmanagement, 80(9).

    • Kaptein, M., & Bartels, W. (2001). De interne compliance-functie: een bundeling van krachten. Tijdschrift voor Compliance, 5, 94-97.

    • Kaptein, M. (2001). De Integriteitbarometer voor organisaties. Bedrijfskunde, 73(3), 12-18.

    • Kaptein, M. (2001). Het meten en managen van integriteit. Sigma, 47(6), 10-14.

    • Kaptein, M., & van Gasteren, J. (2001). De KPN helpdesk security & integriteit. Bedrijfskunde, 73(3), 42-47.

    • Kaptein, M., & Klamer, H. (2000). De bedrijfscode als effectief managementinstrument. Harvard Holland Review, 17(72), 22-27.

    • Kaptein, M. (1999). Integriteitsmanagement - Het organiseren van een balans tussen conflicterende belangen. M en O, 53(2), 21-35.

    • Wempe, JFDB., & Kaptein, M. (1999). Maatschappelijk verantwoord ondernemen. Ethiek en Wetenschap, 9(1), 4-7.

    • Kaptein, M., & Wempe, JFDB. (1998). Het ethisch jaarverslag als instrument om verantwoordelijkheid te delen. Holland Management Review, 59, 62-69.

    • Kaptein, M. (1998). Ethiek Management. Dilemma, 8(3), 6-8.

    • Kaptein, M. (1998). Integriteitsthermometer brengt culturele inbedding van AO/IC in kaart. De Accountant, 2, 97-97.

    • Kaptein, M. (1998). Ontwikkelingen in Organisatie-ethiek. PEM, 14(4), 42-42.

    • Kaptein, M., & Wempe, JFDB. (1998). Het ethisch aarverslag als instrument om verantwoordelijkheid te delen. Holland Management Review, 1998(59), 62-69.

    • Kaptein, M., & Wempe, JFDB. (1996). Overheid & ethiek: integriteitsbeleid bij het Rijk. Dilemma, 6(juli), 4-6.

    • Kaptein, M. (1995). Christelijke bedrijf: Dubbele onmogelijkheid. Ophef, 4-7.

    • Kaptein, M., & Wempe, JFDB. (1995). Een korpscode als wapen voor het versterken van de weerbaarheid. Interface (Rotterdam), 14-23.

    • Kaptein, M., & Wempe, JFDB. (1995). Twaalf gordiaanse knopen bij het ontwikkelen van een organisatiecode. Justitiele Verkenningen, 21(4), 34-60.

    • Wempe, JFDB., & Kaptein, M. (1994). Ethische codes als vorm van bedrijfsveiliging. Security Management, 39-11.

    • Kaptein, M., & Wempe, JFDB. (1994). Ethische codes als vorm van bedrijfsbeveiliging. Beveiliging, 7(4), 9-11.

    • Kaptein, M. (1993). De effectiviteit van ethische bedrijfscodes. Bedrijfskunde, 65(2), 186-195.

    • Kaptein, M. (1993). Ethische bedrijfscodes: een effectief instrument voor het management van ethiek in de onderneming. Doelmatige Bedrijfsvoering, 5(1/2).

  • Academic (24)
    • Constantinescu, M., & Kaptein, M. (2020). Virtue Ethics and CSR: The Two Sides of Sustainable Organizational Performance. In W. Wehrmeyer, S. Looser, & M. Baldo (Eds.), Intrinsic CSR in Competitive Companies: The Categorical Imperative of Doing Well (pp. 119-132). Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1007/978-3-030-21037-3_7

    • Kaptein, M. (2020). Ethical Climate and Ethical Culture. In D. Poff, & A. Michalos (Eds.), Encyclopedia of Business and Professional Ethics Springer-Verlag. https://doi.org/10.1007/978-3-319-23514-1

    • Constantinescu, M., & Kaptein, M. (2020). Ethics management and ethical management: Mapping criteria and interventions to support responsible management practice. In O. Laasch, R. Suddaby, R. E. Freeman, & D. Jamali (Eds.), Research Handbook of Responsible Management (pp. 155-174). Edward Elgar Publishing.

    • Hoekstra, A., & Kaptein, M. (2020). Ethics Management: A pluralistic and dynamic perspective. In C. L. Jurkiewitz (Ed.), Global Corruption and Ethics Management (pp. 109-118). Rowman & Littlefield.

    • Kaptein, M. (2020). Ethics audit. In D. C. Poff, & A. C. Michalos (Eds.), Encyclopedia of Business and Professional Ethics Springer-Verlag. https://doi.org/10.1007/978-3-319-23514-1_67-1

    • Kaptein, M., & Constantinescu, M. (2018). Corporations as Moral Entities. In D. C. Poff, & A. Michalos (Eds.), Encyclopedia of Business and Professional Ethics Springer-Verlag. https://doi.org/10.1007/978-3-319-23514-1

    • Constantinescu, M., & Kaptein, M. (2015). CSR standards and corporate ethical virtues: A normative inquiry into the way corporations integrate stakeholder expectations. In S. Idowu S., C. Frederiksen, A. Mermod, & M. Nielsen (Eds.), Corporate Social Responsibility and Governance. CSR, Sustainability, Ethics & Governance (pp. 159-180). Springer-Verlag. https://doi.org/10.1007/978-3-319-10909-1_8

    • Kaptein, M. (2013). Business Codes of Multinational Firms: What Do They Say? In A. Michalos, & D. Poff (Eds.), Citation Classics from the Journal of Business Ethics (pp. 525-547). Springer-Verlag. https://doi.org/10.1007/978-94-007-4126-3

    • Kaptein, M., & Yip, GS. (2011). The future of business school research. In M. Morsing, & A. Sauquet Roviar (Eds.), Business Schools and Their Contribution to Society (pp. 114-124). Sage.

    • Kaptein, M. (2006). Sei principi di integritĂ  manageriale. In Impresa e responsabilitĂ  sociale. In Impresa e responsabilitĂ  sociale (pp. 143-158). FrancoAngeli.

    • Kaptein, M. (2006). Integer leiderschap. In L. Moratis, & M. van Veen (Eds.), Basisboek MVO (pp. 113-128). Koninklijke Van Gorcum BV.

    • Kaptein, M., & Mulder, S. (2006). De Stakeholderdialoog. In L. Moratis, & M. van Veen (Eds.), Basisboek MVO (pp. 239-153). Koninklijke Van Gorcum BV.

    • Lasthuizen, K., Huberts, L., & Kaptein, M. (2005). Analyse van Integriteitsopvattingen. In L. W. J. C. Huberts, & J. NaeyĂ© (Eds.), Integriteit van de politie (pp. 69-93). Kerckebosch.

    • Kaptein, M. (2003). Ethische auditing. In R. J. M. Dassen e.a. (Ed.), Control & Assurance (pp. 273-290). Reed Business Information.

    • Bartels, W., Kaptein, M., & Sikken, M. (2003). Compliance: stand van zaken binnen beursgenoteerde ondernemingen. In J. P. Balkenende, & S. P. Kaptein (Eds.), Onderneming & Maatschappij (pp. 307-319). Koninklijke Van Gorcum BV.

    • Heugens, P., Kaptein, M., van Oosterhout, H., & Wempe, JFDB. (2002). Ethical Criteria for Corporations. In S. P. Kaptein, & J. Wempe (Eds.), The Balanced Company: a Theory of Corporate Integrity (pp. 227-262). Oxford University Press.

    • Kaptein, M., & Verhoog, MW. (2002). Ethical dilemmas of corporate functioning. In L. Zsolnai, & I. R. Wienen (Eds.), Ethics in the Economy: Handbook of Business Ethics (pp. 8). Peter Lang.

    • Verhoog, MW., & Kaptein, M. (2002). Integriteit als ondernemingskwaliteit. In R. J. M. Jeurissen, & A. W. Musschenga (Eds.), Integriteit in bedrijf, organisatie en openbaar bestuur (pp. 78-99). Koninklijke Van Gorcum BV.

    • van Oosterhout, H., Heugens, P., & Kaptein, M. (2000). Normative documents, the contract model, and stakeholder management. In K. A. Getz, & D. Windsor (Eds.), Proceedings Eleventh Annual Conference Essex Junction, March 16-19, 2000 of the International Association for Business and Society (pp. 276-281). International Association for Business /Society.

    • Kaptein, M., & Wempe, JFDB. (1999). Working on Integrity: Differences and Similarities between Public and Private Sector Organizations. In L. W. J. C. Huberts, & J. H. J. van den Heuvel (Eds.), Integrity at the Public-Private Interface (pp. 113-131). Shaker Publishing B.V..

    • Kaptein, M. (1998). Integriteitsmanagement binnen organisaties: het inbedden van een sluitend geheel van regels en procedures? In B. Hessel, & P. de Graaf (Eds.), Over Recht en Bedrijfsethiek: Pleidooien voor Samenwerking (pp. 227-246). Ars Aequi Libri.

    • Kaptein, M. (1994). Bedrijfskultuur in ethisch perspektief. In J. de Leeuw, & J. Kannekens (Eds.), Bedrijfsethiek (pp. 94-115). Damon.

    • Kaptein, M. (1993). Een morele audit voor bedrijven: een eerste aanzet. In J. F. Schreinemakers, & B. G. F. Pol (Eds.), Bedrijfskunde en technologie: NOBO zesde onderzoekdag 1993 (pp. 123-130). Universiteit Twente, NOBO.

    • Kaptein, M. (1993). Ethische aspecten van ondernemerschap op de thuismarkten wereldwijd: een zoektocht naar de missie van een onderneming. In J. M. H. J. Hemels, & W. L. A. van Tuyl van Serooskerken (Eds.), Besturen en innovatie (pp. C 0600-1-C 0600-30). Bohn Stafleu van Loghum.

  • Popular (3)
    • Kaptein, M. (2005). Vuistregels voor het omgaan met morele dilemma's. In Handboek voor Interne en Civiele Diensten: Aanvulling 53 (pp. 1-21). Uitgeverij Kluwer.

    • Kaptein, M. (2004). Zes principes voor de integere manager. In D. J. Stolk, & H. Starren (Eds.), Lijden, leren en leiden: gedachten over het ontwikkelen van leiders en managers. (pp. 123-135). De Baak, Managementcentrum VNO-NCW..

    • Kaptein, M., & Klamer, HK. (2004). Een bedrijfscode als HRM-instrument. In Methoden, Technieken en Analyses voor Personeelsmanagement (pp. 201-217)

  • Professional (23)
    • Kaptein, M. (2020). Moral Entrepreneurship. In D. C. Poff, & A. C. Michalos (Eds.), Encyclopedia of Business and Professional Ethics Springer-Verlag. https://doi.org/10.1007/978-3-319-23514-1_1224-1

    • Kaptein, M. (2019). Business Code of Ethics. In D. Poff, & A. Michalos (Eds.), Encyclopedia of Business and Professional Ethics. Springer-Verlag. https://doi.org/10.1007/978-3-319-23514-1_64-1

    • Arik, T., Kaptein, M., & Karsing, E. (2018). Ethics Committees. In D. Poff, & A. Michalos (Eds.), Encyclopedia of Business and Professional Ethics Springer-Verlag. https://doi.org/10.1007/978-3-319-23514-1_65-1

    • Kaptein, M., & Bekkum, E. (2013). Soft-controls in de MKB-praktijk: Een handreiking. In Leidraad voor de Accountant (pp. 80, A.2.7-01-22)

    • Kaptein, M. (2010). Effective Business Codes: Inhalt und Bedingungen. Wieland, R., Steinmeyer, S., GrĂĽninger (Eds). In J. Wieland, R. Steinmeyer, & S. GrĂĽninger (Eds.), Handbuch Compliance-Management: Konzeptionelle Grundlagen praktische Erfolgsfaktoren, globale Herausforderungen. (pp. 291-314). Erich Schmidt Verlag.

    • Kaptein, M. (2009). The living business code: Improving corporate integrity and reducing corruption form the inside. In Global Corruption Report 2009: Corruption and the private sector. (pp. 83-88). Cambridge University Press.

    • Kaptein, M. (2009). The living business code: Improving corporate integrity and reducing corruption from the inside. In Global Corruption Report 2009: Corruption and the private sector. (pp. 83-88). Cambridge University Press.

    • Kaptein, M., & Casteren, J. (2002). Een vangnet voor onregelmatigheden. In S. P. Kaptein (e.a). (Ed.), Jaarboek Fraudebestrijding Uitgeverij Kluwer.

    • Bartels, W., & Kaptein, M. (2002). Een geintegreerde benadering voor compliance. In Jaarboek Fraudebestrijding (pp. 69-75). Uitgeverij Kluwer.

    • Kaptein, M., & Wempe, JFDB. (2001). Bedrijfsethiek en corporate communication. In C. B. M. van Riel (Ed.), Corporate Communication: het managen van reputatie Adfo.

    • Kaptein, M., & Wempe, JFDB. (2000). Sustainability Management: Een nieuw tijdperk. In Handboek Fraudepreventie en Integriteit (pp. D1020-1-D1020-33). Samson.

    • Kaptein, M. (2000). Inkoop & Integriteit: de beroepscode van de Nevi. In . - (Ed.), Handboek Fraudepreventie en Integriteit (pp. E2010-26-E2010-26). Samson.

    • Kaptein, M. (2000). Ethiekmanagement: de case Schiphol. In J. de Leeuw, & J. Kannekens (Eds.), Bedrijfsethiek voor HBO (pp. 121-127). Damon.

    • Kaptein, M., & van Reenen, P. (1998). Ethiek en praktijk van politiewerk. In P. van Reenen (Ed.), De Geest van Blauw (pp. 39-63). Gouda Quint.

    • Kaptein, M. (1998). "Integriteitsmanagement binnen de organisaties: het inbedden van een sluitend geheel van regels en prodedures?". In B. Hessel, & P. de Graaf (Eds.), Recht en Bedrijfsethiek (pp. 227-246). Ars Aequi Libri.

    • Kaptein, M. (1998). "Kwaliteiten management: het waarborgen van morele deugden in het kader van kwaliteitsmanagement". In . - (Ed.), Praktijkgids voor Kwaliteitsmanagement (pp. 1-26). Uitgeverij Kluwer.

    • van Reenen, P., & Kaptein, M. (1998). Ethiek en praktijk van politiewerk: wat weten we ervan? In P. van Reenen (Ed.), De Geest van Blauw (pp. 39-63). Gouda Quint.

    • Kaptein, M. (1997). Integriteitszorg voorkomt fraude. In . - (Ed.), Handboek Fraudeprefentie (pp. 1-26). Wolters Kluwer.

    • Kaptein, M., Nijman, RR., & Verdonk, JF. (1997). Deel IV Maatschappelijke risico's en natuurrisico's. In J. R. R. Emmerich, & M. J. J. Smulders-Van Gennip (Eds.), Schriftelijke Praktijkcursus Risicomanagement (pp. 1-43). Euroforum Uitgeverij BV.

    • Kaptein, M. (1996). Een morele thermometer als instrument om het morele gehalte van een organisatie te meten. In J. de Leeuw, H. Rijksen, & H. Bennink (Eds.), Onderwijs in Bedrijfsethiek (pp. 48-68). Damon.

    • Kaptein, M., & Nijman, RR. (1996). III Maatschappelijke Risico's en Natuurrisico's. In J. R. R. Emmerich, & M. J. J. Smulders-Van Gennip (Eds.), Schriftelijke Praktijkcursus Risicomanagement (pp. 1-45). Euroforum Uitgeverij BV.

    • Kaptein, M. (1993). De bedrijfscontext doorgelicht: een analyse van factoren die aanzetten tot onethisch gedrag. In T. Geurts, & J. de Leeuw (Eds.), Geef bedrijfsethiek een plaats (pp. 72-93). Damon.

    • Kaptein, M. (1993). Ethische bedrijfscodes. In T. Geurts, & J. de Leeuw (Eds.), Geef bedrijfsethiek een plaats (pp. 56-71). Damon.

  • Professional (1)
    • Kaptein, M., & van Kooten, M. (2020). Dilemma Game App. Software, Erasmus University Rotterdam (EUR).

  • Journal of Business Ethics (Journal)

    Editorial work (Academic)

  • Journal of Business Ethics (Journal)

    Editorial work (Academic)

Servant-Leadership: Paradox or Diamond in the Rough?
  • Role: Member Doctoral Committee
  • PhD Candidate: Inge Nuijten
  • Time frame: 2005 - 2009
Seeing the Shadow of the Self: Studies on Workplace Deviance
  • Role: Promotor
  • PhD Candidate: Niki den Nieuwenboer
  • Time frame: 2003 - 2008
Corporate Branding: The Development of Corporate associations and their Influence on Stakeholder Reactions
  • Role: Member Doctoral Committee
  • PhD Candidate: Guido Berens
  • Time frame: 1999 - 2004
Profits or Professionalism? On designing professional service firms
  • Role: Member Doctoral Committee
  • PhD Candidate: Michel Lander
  • Time frame: 2007 - 2012
All Apologies: On the willingness of perpetrators to apologize
  • Role: Member Doctoral Committee
  • PhD Candidate: Joost Leunissen
  • Time frame: 2009 - 2014
Social Functions of Emotions in Social Dilemmas
  • Role: Member Doctoral Committee
  • PhD Candidate: Maarten Wubben
  • Time frame: 2008 - 2010
The Effectiveness of Corporate Governance Mechanisms and Leadership Structure: Impacts on Strategic Change and Firm Performance
  • Role: Member Doctoral Committee
  • PhD Candidate: Ying Feng
  • Time frame: 2011 - 2017
Open PhD project in Value Based Organizing: Acting on unprecedented change
  • Role: Promotor
  • PhD Candidate: Daan Abraham Petrus Peeters
  • Time frame: 2021 -
Counterforcing for power of leaders: the court jester revisited
Counterforcing for power of leaders: the court jester revisited
  • Role: Promotor
  • PhD Candidate: Juri Hoedemakers
  • Time frame: 2021 -
Research on the Effectiveness of Normative Ethical Decision-Making Models in Ethical Decision Making in Business and AI support
  • Role: Promotor
  • PhD Candidate: Jop Versteegt CPC MBA
  • Time frame: 2021 -
Developing and testing ethical principles for public relations professionals
  • Role: Promotor
  • PhD Candidate: Ahmed Gaara
  • Time frame: 2020 -
The Dark Side of the NGO Halo:  Exploring moral goodness as a driver for NGO unethical behavior
The Dark Side of the NGO Halo: Exploring moral goodness as a driver for NGO unethical behavior
  • Role: Promotor
  • PhD Candidate: Isabel de Bruin Cardoso
  • Time frame: 2019 - 2024
Unravelling Team Ethical Culture: The existence, relevance and implications for ethics management
  • Role: Promotor
  • PhD Candidate: Guillem Casoliva-i-Cabana
  • Time frame: 2016 -
Parttime PhD programme
Parttime PhD programme
  • Role: Promotor
  • PhD Candidate: Laurie Jansen
  • Time frame: 2023 -
Parttime PhD programme
Parttime PhD programme
  • Role: Promotor
  • PhD Candidate: Martijn Labohm
  • Time frame: 2023 -
Receiving by Giving: The examining of cross-border diasporic and bi-cultural philanthropy
  • Role: Member Doctoral Committee
  • PhD Candidate: Malika Ouacha
  • Time frame: 2020 - 2024
Cultivating Closeness: Micro-Level Perspectives on the Transnationalization of Knowledge-Intensive Firms
  • Role: Promotor
  • PhD Candidate: Giorgio Touburg
  • Time frame: 2012 -
2007
November
21
Research Seminar
As: Coordinator

Address

Visiting address

Office: Mandeville Building T11-52
Burgemeester Oudlaan 50
3062 PA Rotterdam

Postal address

Postbus 1738
3000 DR Rotterdam
Netherlands